Správná komunikace vám pomůže rychle zapadnout do pracovního kolektivu i najít nové přátele
Ne všichni lidé dokážou být ve společnosti jiných otevření, veselí a přirození. Pro mnohé z nás je pak velice těžké zapadnout do pracovního kolektivu. Nic není ale tak těžké, jak to na první pohled vypadá. Dokonce i naprostí introverti mohou snadno zapadnout, pokud znají několik triků. Máme pro vás pár rad, které vám pomohou nebýt již páté kolo u vozu a zapadnout do jakéhokoliv kolektivu.
Dobrá komunikace je základem každého vztahu
Komunikace mezi lidmi je nesmírně důležitá v každé fázi našeho života. Ovšem ne všichni umíme dobře komunikovat. Díky tomu se pak dostáváme mnohdy do nepříjemných situací. Určitě si vzpomenete na to, jak jste někdy přišli do zcela nového kolektivu lidí, třeba v hospodě, a cítili jste se jako páté kolo u vozu. Anebo si vybavíte ten okamžik, když jste šli do zcela nové práce a nevěděli, co udělat proto, aby vás kolegové mezi sebe přijali.
Máme pro vás několik tipů, které vám usnadní komunikaci s lidmi. Už se nikdy nebudete muset trápit s čím, co dělat anebo co říct, když si budete chtít najít nové přátele či kolegy. Tak jdeme na to!
Jak nám dobrá komunikace pomůže zapadnout do kolektivu
Žádný učený z nebe nespadl. Dobré komunikaci se můžeme naučit stejně rychle jako třeba vaření nebo jízdě v autě. Chce to jen vědět několik triků a nebát se toho.
Nejprve mlčte a naslouchejte
Prvním pravidlem je nejprve mlčet a poslouchat. Zpočátku pozorujte hlavně se okolí a seznamujte se s novým prostředím. Hlavně v nové práci dávejte pozor na to, co vám kdo říká, pozorujte zvyky, seznamujte se s novými úkoly. Tím si můžete udělat obrázek o tom, jak to v kolektivu chodí.
Snadno tak rozlišíte, kdo je v kolektivu vůdcem, kterého skupina poslouchá a vzhlíží k němu. Jestliže chcete do kolektivu snadno zapadnout, měli byste se spřátelit hlavně s tímto vůdcem. Když váš přijme on, bez problémů vás pak přijme i zbytek lidí.
Zapamatujte si jména lidí a oslovujte je
V každém novém kolektivu se snažte rychle naučit jména všech přítomných. Pokud po nich budete něco chtít, pak je vždy oslovujte jménem. Stejně jednejte vždy, když je zdravíte. Dáváte tak ostatním najevo, že o ně máte zájem. Kdykoliv nás totiž někdo osloví, automaticky se tak zvedá naše pozornost.
Pozor si však dávejte na to, jak se vám lidé představují a respektujte to, jak chtějí být oslovování. Mnozí lidé slyší třeba na svou přezdívku anebo nemají rádi zdrobnělinu svého jména. Berte to v úvahu a nezapomínejte na to.
Zajímejte se o lidi a situace kolem sebe
Každého potěší, když se ho někdy na něco zeptáme a zajímáme se o něj. Člověk se pak cítí důležitě a má dobrý pocit z toho, že je pro někoho jiného zajímavý. Jestliže chceme zanechat dobrý dojem na ostatní, musíte být bedlivý a rozhlížet se kolem sebe.
Povídejte si s lidmi a zajímejte se nejen o jejich pracovní život, ale i osobní. Ze začátku byste však měli být opatrní a nevyptávat se příliš. Především dávejte pozor na příliš osobní otázky, které by mohly ostatní spíše rozhodit. Sepište si třeba na papír několik témat, o kterých byste se mohli začít bavit a které jsou neutrální a nikoho neurazí.
Buďte slušní a vyhněte se intrikám
Než si všechny kolem sebe oťukáte, držte se chvíli zkrátka. Rozhodně se vyhněte vulgarismům nebo vtípkům, které by mohly někoho urazit. Pakliže se dostanete do nějakého konfliktu, jednejte v klidu, slušně a jednejte profesionálně.
Slušnost si ale nepleťte s tím, že nebudete projevovat svůj názor. Lidé bez názoru nepatří mezi oblíbence. Takové lidi není nikdy slyšet a budou mít problémy se prosadit.
I neverbální komunikace o vás mnohé prozradí
Nejsou důležitá jen slova, která říkáme nebo píšeme, ale i to, co děláme. Neverbální komunikace je často podceňovaná složka komunikace. To je však velká chyba. Mnohdy o nás prozradí mnohem více než si myslíme.
Úsměv
Jestliže chcete udělat dobrý dojem na nové kolegy v práci, usmívejte se. Buďte pozitivní a dávejte si pozor na to, jak se tváříte. Nikdo nemá rád kakabuse, který se jen mračí. Zkuste se třeba před zrcadlem několikrát usmát, abyste věděli, jak skutečně vypadáte. Můžete tak nacvičit příjemný vzhled.
Gestikulace
Při mluvení, především pokud jsme nervózní, máme tendence kolem sebe příliš máchat rukama. Gestikulace je taktéž velice důležitá při komunikaci a měli bychom si na ni dávat pozor. Špatná gestikulace může ovlivnit to, jak nás lidé vnímají.
Jestliže jsou třeba vaše gesta uzavřená, pak se vám mohou uzavírat i lidé okolo. Můžete působit nepřístupně a defenzivně. Některý gesta dokonce vypadají agresivně nebo namyšleně.
Oční kontakt
Když s lidmi hovoříte, dívejte se jim přitom do očí. Nedostatek může znamenat nejen nízké sebevědomí, ale také nedostatek zájmu o druhé. Soustředěný oční kontakt naopak značí sílu, inteligenci, sebedůvěru a schopnost vést. Proto sílu neverbální komunikace nikdy nepodceňujte.
Diskuse k článku
RE : Správná komunikace vám pomůže rychle zapadnout do pracovního kolektivu i najít nové přátele