Environmentální výchova a agroturistika

Environmentální výchova a agroturistika

Environmentální výchova klade důraz na péči o životní prostředí a také upozorňuje na problémy lidské civilizace. Environmentální výchova je provázána také s problematikou výchovy ke zdraví a zdravého životního stylu. 

Čtěte také:

Třídění a recyklace plastů – vše, co je dobré vědět

Kompetence rozvíjené v rámci environmentální výchovy

Kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní, sociální a interpersonální

Environmentální výchova učí využívat kooperativní a komunikační dovednosti jakožto nástroje pro řešení problémů životního prostředí aktivně, učí hledat varianty k řešení problémů životního prostředí, učí kriticky myslet, posuzovat a vyhodnocovat informace související s životním prostředím.

Pracovní kompetence environmentální výchovy

Environmentální výchova učí osvojování si praktických dovedností pro chování a pobyt v přírodě, učí uplatňování těchto poznatků v každodenním životě, učí správnému zacházení a nakládání s přírodními zdroji a odpady v souladu se strategií udržitelného rozvoje, učí minimalizovat negativní vlivy a dopady na přírodu.

Občanské kompetence environmentální výchovy 

Environmentální výchova učí chápat příčiny i následky poškozování přírody, pomáhá orientovat se ve vztahu člověka a přírody, učí odpovědnosti vůči přírodnímu prostředí v každodenním životě, učí aktivní účasti na ochraně životního prostředí, učí projevovat úctu k životu ve všech jeho formách.

Hlavní cíle environmentální výchovy

V rámci environmentální výchovy by děti měly být vedeny k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí. Děti by měly být podporovány v aktivní péči a ochraně životního prostředí a také v citlivém utváření svého prostředí s návazností na přírodu. Environmentální výchova ovlivňuje hodnotovou orientaci žáků v rámci udržitelnosti rozvoje civilizace i přírodního prostředí. 

Hlavním cílem environmentální výchovy je založit u dítěte elementární povědomí o okolním světě a dění v něm, o vlivu člověka na životní prostředí. Ukazuje, že péče o životní prostředí začíná péčí o nejbližší okolí a končí globálními problémy celosvětového dosahu. Environmentální výchova tvoří základy pro otevřený a odpovědný postoj dítěte k životnímu prostředí.

 


 

  1. Snaha o formování správného vztahu k přírodě a ke všem jejím složkám
  2. Připomíná důležitost třídění odpadu
  3. Nutnost chránit přírodu a chovat se k ní s respektem
  4. Vytváří vztah k prostředí, ve kterém dítě pobývá a žije
  5. Učí orientaci v okolí místa bydliště (tedy MŠ nebo ZŠ) a bezpečnosti dopravy
  6. Učí povědomí o okolním světě
  7. Dítě si osvojuje poznatky o přírodě, o řádu světa, taktéž jeho rozmanitosti, pozoruhodnosti a pestrosti
  8. Učí o rozmanitosti světa a přírody, ať už jde o svět rostlin, krajinu, podnebí apod.
  9. Porozumění vývoji a změnám
  10. Osvojování si jednoduchých dovedností potřebných pro péči o okolí a spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí
  11. Pozorování přírody v jednotlivých ročních obdobích, pozorování volně žijících ptáků, lesa, změn počasí atd.
  12. Vytváří schopnosti přizpůsobovat se přirozenému vývoji a běžným změnám
  13. Rozvíjí schopnosti vážit si života ve všech jeho formách
  14. Rozvíjí pocity sounáležitosti s živou i neživou přírodou a s planetou Zemí
  15. Dochází k osvojení si poznatků a dovedností chránících před nebezpečnými vlivy prostředí
  16. Vede k péči a ochraně o životní prostředí i aktivní prací (péče o květiny, zahradu, les…)

 


Ekoškolky a lesní mateřské školky

Ekoškolky a lesní mateřské školky jsou alternativou ke klasickým mateřským školkám. Spojuje je myšlenka umožnit dětem každodenní pobyt v přírodě nebo alespoň v přírodně upravené školní zahradě. Cílem je také pečovat o zdravý životní styl prostřednictvím zdravé stravy, dostatku přirozeného pohybu v přírodním prostředí, otužování, pobyt v každém prostředí, nabízí podněty vedoucí k aktivnímu učení v přírodě (přiměřené věku dítěte), posiluje učení pozorováním, učí elementárním základům pro odpovědnost vůči přírodě a péči o ni.

Ekoškolky a Lesní školky aktivně zapojují děti do péče o místní životní prostředí a podporují udržitelný rozvoj komunity. Každá takováto školka je originálem. Vchází z možností prostředí, možností prostorových, finančních a dalších. Avšak jsou minima, která by školka měla dodržet, stejně tak je i ideální stav, viz následující tabulka.

OPATŘENÍ

MINIMUM

IDEÁLNÍ STAV

Provoz

Užívání ekologicky šetrných prostředků, třídění odpadu, úspora vody i elektrické energie

Minimum plus kompostování, kvalitní zateplená okna, alternativní zdroje energie

Interiér

Interiér je zdoben přírodními prvky a materiály

Použití pouze přírodních materiálů – dřevo, hlína, sláma

Nábytek

Dřevěný

Dřevěný vyrobený místním řemeslníkem za použití tuzemských technologií

Hračky

Žádné umělé hračky

Hračky z přírodních materiálů - dřevěné a plstěné hračky tuzemské

Povrch Zahrady

Trávníkový povrch

Různé druhy přírodních povrchů, kompost, bylinková spirála atd.

Voda v Zahradě

Jezírko v zahradě, možnost pozorování a hry s vodou

Jezírko i tekoucí voda, zachycování dešťové vody

Záhony

Záhony, o které pečují i děti

Permakulturní zahrada

Herní prvky ve venkovních prostorách

Lavičky a prolézačky z přírodních materiálů

Přírodní prvky sloužící ke hře a jakožto prolézačky a lavičky (kmeny stromů, pařezy, kameny)

Zvířata

Kontakt se zvířaty – pravidelné návštěvy u místního chovatele

Vlastní zvířata v Mateřské školce

Pobyt v přírodě

Každodenní pobyty venku za každého počasí

Každodenní pobyty venku za každého počasí a pravidelné výlety

Stravování

Základem jídelníčku jsou lokální potraviny a sezónní potraviny

Lokální potraviny, sezónní potraviny a biopotraviny

 

Samostatná lesní školka

Samostatná lesní školka je plně nezávislá na klasické budově mateřské školy. Sídlí v jurtě či srubu, kde je možné vařit i přespávat.

Integrovaná lesní školka

Integrovaná lesní školka je taková, kde se prvky běžné mateřské školy prolínají s prvky lesní mateřské školy. Funguje v hlavních dvou variantách, první z nich je lesní třída v rámci běžné Mateřské školy. Lesní třída vychází denně na vycházku do lesa dopoledne a vrací se do školky na oběd, kde následně tráví i odpolední část pobytu. Druhou variantou je propojení běžné mateřské školy s lesní mateřskou školou, v takovém případě se jedná o dva zřizovatele takovéto mateřské školy.

Lesní dny

Jedná se o uplatnění prvků lesní mateřské školy do života běžné mateřské školy. Jedná se o projektový den či projektové týdny. Pravidelné lesní dny jsou stále častěji zařazovány do programu německých mateřských školek. Obvykle probíhá tak, že jeden den v týdnu je věnován pobytu venku „ za jakéhokoliv počasí“. Tomu je přizpůsoben program, místo srazu, způsob stravování atd.

Pozitiva ekoškolek a lesních školek

Častější pobyt v přírodě a kontakt dětí s přírodou přináší mnohá pozitiva. Z výzkumů vyplývá, že u dětí z ekoškolek a lesních školek je výrazně nižší nemocnost infekčními onemocněními. Děti z takovýchto typů školek profitují z častého kontaktu s přírodou také tím, že jejich hrubá motorika se rozvíjí lépe a intenzivněji, než je tomu u dětí z jiných typů školek. Také ve sledování kreativity vykazují děti z lesních školek nadprůměrné schopnosti.

Častou obavou rodičů bývá, zda dítě, které tráví tolik času v rámci lesní mateřské školy v přírodě, je dostatečně připraveno na školní docházku. Stejně, jako je tomu v běžné mateřské škole, je třeba dítě na tuto velkou změnu, přechod do školy, postupně připravovat. Může jít o zařazování různých pracovních listů, cílené zařazování „školních hodin“, o pobyt v interiéru a celkově přivykání novému způsobu práce.

Agroturistika

Způsob trávení volného času, kdy dojde ke spojení typických venkovských podmínek, turistiku a někdy i dobrovolnou neplacenou práci v zemědělství nebo na venkově, (která může částečně hradit náklady na pobyt) se nazývá agroturistika. Smyslem takovéhoto počínání je poznání venkova a života zemědělců, blízký kontakt se zvířaty, zlepšení vztahu k půdě a podílení se na udržování a rozšiřování kulturních a sociálních tradic. Za agroturistiku lze považovat i návštěvu vinařských sklípků s prohlídkou vinic a výroby vína.

Pro vaše prázdniny na venkově si můžete vybrat statek, chalupu či ekofarmu. Vybírat si přitom můžete jak mezi pobyty v Čechách, tak v rámci Evropy.

Co je to ekofarma

Ekofarmy jsou takové farmy, kde se při chovu hospodářských zvířat a produkci plodin postupuje ekologicky. Nepoužívají se žádné chemické prostředky, klade se důraz na ochranu životního prostředí a ohleduplné zacházení se zvířaty. Nepoužívají se pesticidy, umělá hnojiva, chemické postřiky, hormony ani umělé látky. Krmiva pro zvířata jsou také co nejpřirozenější.

Rozvoj agroturistiky u nás? Po revoluci

V rámci České republiky začalo docházet k postupnému rozvoji agroturistiky a ekologického zemědělství krátce po revoluci. Přesný počet agrofarem a ekofarem u nás není momentálně znám, jedná se pravděpodobně o několik stovek. Agroturistika však u nás stále zatím nemá vybudovanou silnou pozici.  V řadě našich sousedních států – Rakousku, Německu, ale například i Polsku je agroturistika mnohem více rozšířená.

Tento druh turistiky má řadu pozitiv, jedná se o významně se rozrůstající odvětví, které připívá k řešení některých sociálních a ekonomických problémů venkova. Velká část peněz z turistické činnosti zůstává v rukou ubytovatele a získané prostředky jsou buď reinvestovány, nebo slouží farmáři jako vedlejší finanční zdroj. Rovněž zátěž prostředí a ekologických systémů je ve srovnání s jinými typy turismu zcela minimální.



Diskuse k článku

Diskuse neobsahuje zatím žádný komentář. Buďte první!

Akční nabídka

tip

ACHÁT barvený troml

Každý kámen je originál, v některých detailech se může od fotky lišit…
--30% 39 Kč
tip

Tulsi se zeleným čajem a ašvagandou BIO 25 sáčků EV

Tento organický bylinný čaj s kofeinem je ideální kombinací lahodné…
-41% 118 Kč
tip

ACHÁT BOTSWANA náramek sekaný

Náramek  ze sekaných kousků achátu Botswana, navlečených na gumičce
-51% 49 Kč

Dobrý kontakt k tématu

FIRE-TECH: hasicí přístroje hasící pro celou Českou Republiku
Dodržení bezpečnostních předpisů a z…
Ekofarma U Kotyků: levné ubytování s agroturistikou
Rádi byste si odpočinuli od ruchu všedního dne a…
Novák & Beránek: čištění kanalizací, septiků, jímek a žump, Ústecký kraj
Pokud potřebujete zajistit čištění kanalizace nebo odvoz…

Regenerace střev

Dobrý den, pokud to má být výživa pro orgány, tak v přibývajícím Měsíci. Pokud deto...

Stévie místo cukru

Můžete napsat značky které vám osobně ne/chutnaly. Děkuji

Regenerace střev

Ráda bych věděla,ve kterou dobu měsíce je nejvhodnější provést lečebnou regeneraci ž...
Zobrazit všechna témata

doporučujeme ze zboží

Reklama

VIVACITÉ(S) DE BACH - vitalita a energie, přírodní parfém 115 ml

Vitalizující a energizující přírodní parfém s Bachovými…
2 219 Kč

Lunární náramek Karneol

Náramek z minerálních kamenů pro život v souladu s Měsícem …
340 Kč

AMALAKI sušené 200g Fudco

Sušené plody ovoce amalaki, slazené Plod Amalaki je v…
89 Kč

Solná lampa elektrická malá s gum. nožičkami

Solná elektrická přírodní lampa s gumovými nožičkami Solná…
390 Kč

Sůl černá jemně mletá 50g DNM

Kamenná sůl z Indie s vysokým obsahem minerálů, jemně mletá…
27 Kč

Článek k exportu na externí portály 2

Nulla non arcu lacinia neque faucibus fringilla. In sem justo, commodo ut, suscipit at, pharetra vitae, orci. Integer rutrum, orci vestibulum ullamcorper ultricies, lacus quam ultricies odio, vitae placerat ped...

Manipulativní chování je problematické nejen ve vztahu

Manipulátor je schopný se do vaší blízkosti velmi snadno dostat. Bude vám nejspíš s oblibou lichotit, podbízet se vám a následně vás o něco žádat. Vy…

Čínský horoskop na rok 2021 – Rok kovového Buvola

Roky Buvola v čínském horoskopu jsou 1913, 1925, 1937, 1949, 1961, 1973, 1985, 1997, 2009 a právě také 2021. Čínský horoskop na rok 2021 startuje…

Konzumní děti aneb Komercionalizace dětství

Film vrhá světlo na multimiliardové tržní odvětví, které se rozhodlo bombardovat reklamou děti již od toho nejranějšího věku. Podstrkuje jim i jejich…

Neplodnost u žen

Příčiny vzniku neplodnosti u žen nejsou vždy jednoznačné a není vždy lehké je diagnostikovat. V mnoha případech je neplodnost neobjasněna. K…

Cévní mozková příhoda: Boj s časem

Příčiny vzniku cévní mozkové příhody jsou dvojího typu: Prvním typem je takzvaná hemoragická cévní mozková příhoda. K hemoragické cévní mozkové…